Food fotografie wordt gebruikt door bedrijven die werken met voedingsmiddelen en verbonden zijn aan de FMCG-branche. Bij food fotografie worden voedingsmiddelen (eten en drinken) gefotografeerd. Denk hierbij aan mooi opgemaakte borden die restaurants laten zien op hun website of in hun menukaart. Of een supermarkt die een aantal foto’s van verschillende producten in een reclamefoldertje laten zien. Maar ook bij het maken van een foodmagazine of receptenboek wordt food fotografie gebruikt. Meestal hebben de foto’s spectaculaire en doordachte achtergronden. Dit komt, omdat er bij food fotografie professionele bedrijven aan te pas komen die gespecialiseerd zijn in het maken van foto’s van voedingsmiddelen.
De doelstelling van food fotografie
De doelstelling van food fotografie is het realiseren van aantrekkelijke afbeeldingen van bijvoorbeeld voedsel die dan gebruikt kunnen worden in advertenties, promoties of in andere marketingactiviteiten. Daarnaast worden de afbeeldingen ook gebruikt op verpakkingen, in menukaarten of kookboeken.
Food fotografen
Food fotografen zien food fotografie als de perfecte manier om een bedrijf of iemands ambacht in beeld te brengen. Zij maken professionele foto’s van pure ingrediënten en verse producten. Maar verwerken ook iemands verhaal in de foto. Hierbij kun je denken aan de sfeer in de keuken, bakkerij of slagerij of de bereidingswijze van een gerecht. Eigenlijk alles waar iemand zijn/haar ziel en zaligheid in legt. Food fotografen fotograferen graag de manier waarop de producten worden gemaakt en waar iemands klanten blij van worden.
Het vastleggen van ambacht, écht vakmanschap zit in de kleinste details. Die details van ingrediënten en producten bepalen diversiteit en laten zien hoe iemand zich onderscheidt van alle anderen. De beelden vertellen welke processen het product ondergaat en waar de oorsprong is.
Food fotografen maken foto’s die geschikt zijn als beeldmateriaal voor websites, social media kanalen of voor printmedia zoals flyers, brochures of magazines.